středa 18. června 2014

Letní čtení

Miluju knihy a patřím mezi ty, kteří, ačkoliv běžně využívají digitální technologie, tak nedokážou číst z obrazovky. Také mám hrozně ráda ten papírový nosič, baví mě knihami listovat a zbožňuju jejich vůní. Na druhou stranu se nám doma začíná knihovna už hodně zaplňovat, nicméně když se na svou sbírku podívám, vždy mě hřeje příjemný pocit spokojeného majitele té spousty nádherných knih :-)


Pokaždé se začátkem léta mě popadne čtenářská euforie - prázdniny mám pořád spojené s lenošením s knihou na zahradě, ačkoliv prázdniny a lenošení si už nemůžu dovolit pěknou řádku let :-) Zvyk je ale železná košile a tak vždy v květnu - červnu naběhnu do knihkupectví a nakoupím pár publikací, které mě zaujmou názvem/obalem/recenzemi. 

V tomto článku bych vám chtěla doporučit následující knihy, které jsem zhltla jedním dechem, bavily mě a něco jsem se z nich také naučila.

Martin Gregora a Dana Zákostelecká - Jídelníček kojenců a malých dětí - vydáno v nakladatelství Grada

Když jsem otěhotněla, rozhodla jsem se, že se nebudu zbytečně stresovat čtením nejrůznějších knih o mateřství. Když jsem totiž náhodou nějakou otevřela, viděla jsem jen texty o nemocech a zákeřných úrazech, jak musíte dělat tohle a támhleto, kupovat jen tuhle značku a něco dělat a tamto zase nedělat. Prostě jsem z toho měla hlavu jak pátrací balón a zařekla jsem se, že už žádnou další knihu o mateřství neotevřu a až porodím, budu se řídit radami zkušených matek a vlastními instinkty. To bylo fajn ale jen do doby, kdy mi v porodnici přinesli ten malý uzlíček a já absolutně nevěděla, jak dítě nakrmit a co s ní dělat (přebalovat mě naučila paní, které ležela vedle mě a za to na ní dodnes vzpomínam a moc jí děkuji :-)). Naštěstí bylo na místě spousta ochotných sestřiček, které pomohly.

Nicméně to pro mě bylo období, kdy jsem hodně tápala a byla odkázána na rady lékařky a případně na šílené diskuze na internetu. S druhým těhotenstvím už budu vědět, ale kdybych měla své kamarádce prvorodičce doporučit jednu knihu, kterou by si v souvislosti s mateřstvím měla přečíst, byl by to právě Jídelníček kojenců a malých dětí. Autorem je pan doktor Gregora, který díky své dlouholeté praxi dětského lékaře rozhodně ví o čem mluví, ale zároveň nejde o šílené a radikální rady, které vás vyděsí.


Publikace je rozdělená do kapitol dle jednotlivých fází krmení dítěte (na Kojení, Umělé mléko, Nemléčné příkrmy, Děti od jednoho roku věku, Vegetariánské stravování pro děti od jednoho roku věku a Obezita) a zabývá se i dalšími problémy, které matky často řeší.

Kniha prostě odpovídá na všechny otázky o stravě, na které jsem se do roku své holčičky snažila najít odpovědi.

Jídelníček kojenců a malých dětí je k dispozici třeba zde:
http://www.grada.cz/jidelnicek-kojencu-a-malych-deti_7793/kniha/katalog/?utm_source=puntikaty_blogspot&utm_medium=blog&utm_campaign=jidelnicek_kojencu_a_malych_deti


Sheryl Sandberg - Opřete se do toho - vydáno nakladatelstvím Dokořán

Nejsem žádná feministka, ale data mluví jasně - ženy nejsou na vysokých manažerských pozicích tak často jako muži. Čím to je? Rozhodně ne proto, že by ženy byly méně schopné než muži. Může za to společnost nebo si za to můžeme tak trochu samy? Sheryl Sandberg, vrcholová manažerka Facebooku, se snáží v knize Opřete se do toho přijít tomuto problému na kloub a uvádí spoustu vtipných a zajímavých historek ze života a tipy, jak se popasovat s kariérou a zároveň se věnovat rodině.


Na knihu mě přivedlo video přednášky Sheryl z TED Talks a řekla jsem si, že knihu od této dámy si rozhodně musím přečíst. Stojí za to.

Opřete se do toho je k dispozici třeba zde - http://bit.ly/1lCLedZ



Eva Solmaz - Konečně spí celou noc - vydáno nakladatelstvím Grada

Jídlo a spánek miminka... To jsou podle mě nejčastěji řešená témata čerstvých maminek dětí. Eva Solmaz, autorka knihy Konečně spí celou noc, pedagožka a odbornice na psychomotoriku, mi pomohla pochopit, jak funguje spánek u malých dětí a jak by dítě mělo během dne fungovat, aby pak spokojeně prospalo (nebo alespoň v klidu bez pláče proleželo) celou noc.


"Jde o to, že všechny problémy se spaním jsou vlastně problémy s usínáním. Každé dítě se v noci několikrát vzbudí a musí umět znovu samo usnout, aby spalo celou noc." [Eva Solmaz, str. 22]

Tato věta mluví za vše - nejde totiž vlastně o to, že dítě nespí, ale o to, že pokud nespí, tak nedokáže v klidu pobýt v postýlce, aniž by plakalo. Jak tento problém řešit? Přístupů je mnoho a bohužel jsem díky knize zjistila, že to, co často děláme, asi není úplně ideální. Autorka ale přichází z nejrůznějšími radami, tipy a příklady ze života, které mi pomohly lépe pochopit, jak funguje spánek u mého dítěte a co dělat pro to, když dítě pláče a nemůže usnout.


Kniha se mi navíc strašne dobře čte - je perfektně napsaná a opravdu čtivá, ačkoliv jde v podstatě o odbornou literaturu.

Další publikace, kterou rozhodně budu doporučovat nastávajícícm maminkám :-)

Konečně spí celou noc je k dispozici třeba zde - http://www.grada.cz/konecne-spi-celou-noc_8147/kniha/katalog/?utm_source=puntikaty_blogspot&utm_medium=blog&utm_campaign=konecne_spi_celou_noc

Markus Zusak - Zlodějka knih - vydáno nakladatelstvím Argo

Tato kniha je originální a je psána rukou samotné Smrti. Tedy příběh vypráví Smrt. Děj se odehrává za dob nacistického Německa, ale nejde o jednu z těch knih, které jsou celé o nacistech a válce, ačkoliv Führer a holokaust v knize sehrávají velkou roli. 


Smrt výpráví příběh o malé Liesel, která je posedlá knihami a vetšinu své sbírky získala krádežemi. Nebudu tu prozrazovat víc, abych vás nepřipravila o momenty překvapení v knize, ale důležité je, že tahle kniha je čtivá, chvílemi velmi dojemná, poučná a hlavně hrozně originálně napsaná - líbí se mi oddělení kapitol s krátkým textem, co se bude odehrávat a vysvětlivky pro čtenáře. Charaktery jsou v knize tak skvěle vykreslené, že po dobu čtení jsem měla pocit, že je znám osobně :-)

Zlodějka knih je k dispozici třeba zde - http://bit.ly/1oEzACU


Jinak mám profil na Goodreads (@Punticky), takže pokud chcete, staňme se přáteli :-)

... a tady tématický song :-)))


Jaká kniha vás v poslední době zaujala?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Váš komentář :-)